لجبازی در کودکان

لجباز شدن کودک بنا به دلایلی ایجاد می شود. والدین برای کاهش لجبازی کودکان از امر و نهی های بی مورد و زیاد پرهیز کنند. این تکرار بایدها و نبایدها موجب بروز مشکلات عصبی و پرخاشگری در کودک می شود. والدین باید این بداخلاقی ها را تحمل کنند. به ویژه بین ۲ تا ۳ سالگی که کودک می خواهد استقلالش را تثبیت کند و همه کارها را آنطور که خودش می خواهد ، انجام دهد نه آنطور که شما به او می گویید.

لجبازی در کودکان :

اغلب اوقات لجبازی در کودکان هدف دار هستند و اگر کودک بداند که با کج خلقی به آن هدف نمی رسد این کار را انجام نمی دهد. گاهی اوقات کودکان فقط به این دلیل لجبازی می کنند که بیش از حد خسته و یا به شدت از نظر روحی آشفته اند ولی نمی توانند احساساتشان را به درستی بروز دهند. گاهی هم کودک وقتی نمی تواند کاری را که بسیار دوست دارد را انجام دهد ناراحتی و ناامیدی خود را با عصبانیت و لجبازی نشان می دهد. به هر حال ، علت بروز این گونه لجبازی ها هر چه باشد این گونه رفتارها اصلا پذیرفتنی نیست کودک باید دریابد که چنین رفتارهایی درست و شایسته نیستند و با به کارگیری آن ها راه به جایی نمی برد.

به بداخلاقی های کودک بی اعتنایی کنید ، این روش سریع ترین راه خلاصی از لجبازی های کودکتان است زیرا هدف اصلی بیشتر این رفتارها جلب توجه بزرگترهاست شما نمی توانید برای کودکی که در حال دادو فریاد است ، دلیل و منطق بیاورید بنابراین تلاش هم نکنید. از محل دور شوید و به کار خود بپردازید.

لجبازی یا در واقع منفی کاری جزو مراحل رشد کودک است. تقریبا همه کودکان به درجاتی متفاوت ، منفی کاری را از خود بروز می دهند. معمولا لجبازی از ۲ سالگی شروع ، در حدود ۳ تا ۴ سالگی به اوج می رسد و در حدود ۶ سالگی کاهش پیدا می کند. نکته مهم این است که بچه ها از ۲ تا ۳ سالگی می خواهند خود را ثابت کنند و به استقلال برسند و همین را والدین لجبازی می نامند. در حالی که این گونه رفتار ها لجبازی نبوده بلکه نوعی منفی کاری برای اثبات وجود و به دست آوردن استقلال است.

لجبازی به شکل ها و دلایل مختلف در کودکان بروز می کند. در بیشتر این کودکان ، این نوع واکنش رفتاری هدف دار نیست و کودک به علت مشکلات جسمی و یا تعارضات درونی مشکلات خود را به صورت گریه ، نق زدن ، پرخاشگری ، بی خوابی ، امتناع از خوردن غذا و بی اختیاری ادرار نشان می دهد.

ویژگی‌های کودکان لجباز :

_ نیاز شدیدی به توجه و شنیده شدن دارند.

_ میلِ تندخویانه‌ای به مستقل بودن دارند.

_ بیشتر از هم‌سالان خود کج‌خلقی می‌کنند.

_ در انجام آنچه مورد پسندشان است وظیفه‌ شناس می‌شوند.

_ رئیس‌ گونه رفتار می‌کنند.

_ کارها را با سرعت دلخواه خودشان پیش می‌برند.

راه های موثری برای حل مشکل لجبازی در کودکان وجود دارد تا خانه شما را از یک منطقه جنگی به بهشتی آرام تبدیل کند. آگاه باشید که اجرای این راهکارها از دوران کودکی نتایجی کارآمدتر به همراه دارد.

_ آگاهی از لجبازی کودکان

_ این بکن ، نکن ها جواب نمی دهد

_ علت لجبازی کودکتان را ریشه یابی کنید

_ در برابرشان ضعیف نباشید

_ حساب و کتاب امر و نهی هایتان را داشته باشید

_ آن ها را تنبیه بدنی نکنید حتی با نیشگون

افزودن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند

مشاوره رایگان